Svar: Det första stycket du citerar är ängelns ord till Josef. Det andra stycket är Matteus hänvisning till Jesajas profetia om "jungfruns (den unga flickans) son" (Jes 7:14).
Det hebreiska ordet för "namn", sem, betyder också "titel". Och ett namn på bibelns tid var också mycket mer än bara ett namn. Det var även en beskrivning av personen, ett attribut eller just en titel.
Som exempel kan vi se på en annan av Jesajas profetior om Messias: "Ty ett barn varder oss fött, en son bliver oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila; och hans namn skall vara: Underbar i råd, väldig Gud, Evig Fader, Fridsfurste" (Jes 9:6).
Det betyder ju inte att Jesus/Messias ska ha alla dessa tilltalsnamn, utan att detta är vad han ska vara. Hans person. Hans uppgift. Hans funktion. Hans "ämbete" eller "titel".
Och det gäller även profetian som säger att jungfrun skulle ge sin son namnet Immanu El, dvs "Gud med oss". Det betydde inte att det skulle vara hans tilltalsnamn, utan att detta var vad han skulle vara - nämligen "Gud med oss", "Gud bland oss människor".
Och det var också vad som hände. När Jesus föddes blev han Immanuel - "Gud bland oss". Eller som lärjungen och evangelieförfattaren Johannes uttrycker det:
"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud... Och Ordet blev människa och bodde bland oss" (Joh 1:1, 14)
Att Maria gav sin son tilltalsnamnet Jesus - egentligen Yeshua, samma namn som Josua - berodde med största säkerhet på att ängeln sa till Josef att de skulle ge barnet just det namnet (som betyder "Gud räddar" eller "Gud är räddning").
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|