Svar: Om vi läser olika tidningar, där journalister rapporterar om samma händelse, så märker vi att det kan vara stora skillnader i innehållet. En person har koncentrerat sig på en sak, medan en annan har fäst sig vid någonting annat. Samma sak gäller om man citerar vad någon har sagt - ofta formulerar man om meningen, kortar ner den och sammanfattar den, eller tar med det om är väsentligt för sammanhanget.
Evangelieförfattarna - Matteus, Markus, Lukas och Johannes - gjorde likadant när de beskrev både händelseförloppet och andra fakta i samband med Jesu korsfästelse (liksom Jesu tidigare verksamhet).
Om vi tittar på evangeliernas redogörelser för texten på skylten på Jesu kors, så ser vi att den lyder som följer:
"Detta är Jesus, judarnas konung" (Matt 27:37)
"Judarnas konung" (Mark 15:26)
"Detta är judarnas konung" (Luk 23:38)
"Jesus från Nasaret, judarnas konung" (Joh 19:19)
Var och en av Jesu levnadstecknare återgav texten på skylten på det sätt som stämde bäst med deras framställning. Eftersom texten var skriven på tre språk - hebreiska, grekiska och latin - kan de tre texterna mycket väl ha skilt sig åt, på samma sätt som alla översättningar skiljer sig från en originaltext (utan att därmed på något sätt vara felaktig).
En ordagrann översättning blir oftast oläslig, och det är följaktligen alltid innebörden i texten som är det avgörande. Om man ser på de fyra texterna i ljuset av varandra och låter dem komplettera varandra, så kan man dra slutsatsen att texten i sin helhet - som var skriven på tre språk, hebreiska, grekiska och latin - bör ha haft följande innebörd:
"DETTA ÄR JESUS FRÅN NASARET, JUDARNAS KONUNG."
På samma sätt måste vi läsa all text i evangelierna, inte se berättelserna som motstridiga därför att de skiljer sig åt, utan i stället låta dem komplettera varandra och bilda en helhet - ett händelseförlopp sett ur fyra olika människors ögon, beskrivet på olika sätt, med olika ord och med tonvikten lagd på olika saker (vilket också berodde på vilken läsekrets man vände sig till).
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|