Svar: Först av allt vill jag betona att när Bibeln skrevs var den inte indelad i kapitel och verser med kapitelrubriker. De här olika mellanrubrikerna - "Skapelsen" och "Edens lustgård" - har satts dit i de svenska utgåvorna för att det ska bli lättare att hitta i själva bibeltexten.
Sedan tror att du har missförstått det hela lite. Det handlar inte om två olika skapelser, utan två berättelser om samma händelse. Både första och andra kapitlet handlar om samma skapelse av livet och Guds avbild människan på jorden.
I 1 Moseboks första kapitel, den första delen av skapelseberättelsen, berättas övergripande om hela skapelseveckan då först himmel och jord och sedan allt liv på jorden blev till. I vers 26-28 nämns mycket kortfattat att Gud sist av allt skapade det som en dag skulle bli hans fullkomliga avbild: den fysiska arten "adam" (det hebreiska ordet adam betyder "jordvarelse", dvs människa, oavsett kön) som liksom alla andra fysiska varelser måste finnas i två könsvarianter, man och kvinna, för att möjliggöra fortplantning.
Denna första del - "veckoöversikten" - avslutas med första hälften av vers 4 i kapitel 2. Så följer den andra delen - från och med 1 Mosebok 2:4b - och det är en detaljerad berättelse om vad som hände "då när Herren Gud hade gjort jord och himmel" (1 Mos 2:4b). Berättelsen här går alltså tillbaka till händelseförloppet efter det att skapandet av den fysiska jorden och himlen (det som beskrivs i första kapitlets inledning) var avslutad och det var dags för skapandet av Guds avbild.
Här beskrivs sedan mer ingående den "dag" i skapelseveckan då människan blev till (det som kortfattat omnämns i kap 1:26-28), och här berättas i detalj hur det gick till när Gud skapade arten adam (människan) och sedan gjorde den till en tvåkönad varelse. Gud började med att skapa en människa, en adam, av könet ish (en "han-adam"). Denna adam placerade han i den "lustgård" eller "trädgård" som han förberett. Därefter skapade han den andra människan, en adam av könet ish-sha (en "hon-adam").
Han kunde naturligtvis lika gärna gjort tvärtom, men något kön måste ju oundvikligen skapas först. Vilket kön det blev är fullkomligt likgiltigt och har inte ett dugg med mansgriseri eller aphjärnor att göra.
Om du vill så kan du ju betrakta mannen som den korkade och hjälpbehövande prototyp Gud började med innan han, vis av sina misstag, skapade den fulländade adam - kvinnan. Men vad den här skapelsehymnen vill visa är inte att något av könen är överlägset/underlägset det andra, utan tvärtom. Vad den faktiskt säger är att adam, människan, av båda könen (ish och ish-sha, man och kvinna), är skapad av Gud till Guds avbild. Det är det som är själva kärnan i berättelsen - inte turordningen i skapandet av denna (blivande) Gudsavbild.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|