Svar: Kefas är inget annat än den syriska motsvarigheten till grekiska petros ("sten"). Det framgår av berättelsen i evangelierna där Jesus säger att Simon fortsättningsvis ska kallas Kefas/Petrus.
Någon annan Kefas, dessutom med hög ställning inom den urkristna församlingen, finns över huvud taget inte omnämnd i bibeln eller några andra samtida skrifter. Om Paulus hade syftat på någon annan skulle han följaktligen utan tvekan ha påpekat att det inte rörde sig Simon Petrus. Och nog låter det väl minst sagt osannolikt att det skulle ha funnits någon annan person som också hetat Kefas och som Paulus haft samma konflikt med (angående de icke omskurnas möjlighet att tillhöra den Messiastroende församlingen) som med Petrus...
Vilket/vilka namn Paulus själv använde då han skrev sitt ursprungliga brev till Galaterna (ett landskap i Mindre Asien befolkat av kelter) är svårt att säga, eftersom vissa kopior som finns bevarade använder namnet "kefas" i samma verser där andra kopior har "petros". Kopiatorerna skrev följaktligen den namnvariant som var den gängse inom deras språkområde. (Ungefär som att jag i en svensk översättning skriver "Karl den Store" även om originalet talar om Charlemagne.)
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|