Svarmall: De apokryfiska böckerna har aldrig ansetts på något vis "antikristliga" eller "onda", utan skälet till att de inte kom med i Nya testamentet var att man någonstans måste dra gränsen för vilken litteratur som skulle användas i undervisningen i församlingen. Man ville helt enkelt vara säker på att det inte undervisades något inom den kristna församlingen som inte hade sitt ursprung hos Jesus själv eller hans personliga lärjungar (som själva tagit del av hans ord).
Man enades följaktligen om tre absoluta krav för att en skrift skulle godkännas för användning inom församlingen:
1) Skriften måste vara av apostoliskt ursprung, dvs den skulle ha författats av en apostel (någon av Jesu egna elever och följeslagare) eller en apostlalärjunge. Jesus gav själv sina elever fullmakt att representera honom, att "tala i hans namn", som hans "ombud". Ordet "apostel" betyder för övrigt "ett ombud med fullmakt att uttala sig å någons vägnar". Eftersom apostlarna hade fått undervisningen direkt från Jesu egen mun och sedan vidarebefordrat den till sina egna lärjungar kunde man förlita sig på att innehållet i apostlarnas samt apostlalärjungarnas skrifter var korrekt.
2) Skriften måste ha funnits inom den kristna församlingen redan "från början". Den innebar att den hade författats och blivit allmänt känd medan de människor som omnämns i dem, eller som själva var vittnen till det som berättas, fortfarande levde och kunde intyga att uppgifterna stämde (eller protestera, ifall det inte hade stämt). Detta var ytterligare en garanti för skrifternas korrekthet.
3) Skriftens innehåll, dess redogörelse för allt som hade med tron och Guds frälsningsplan att göra, måste på alla punkter stå i överensstämmelse med den undervisning som förkunnats bland Jesu närmaste lärjungar och i den unga församlingen ända sedan Jesu tid.
De här tre kraven gjorde att alla skrifter som tillkommit utanför den urkristna församlingen, som inte hade någon apostel eller apostlalärjunge som författare och/eller innehöll läror som inte överensstämde med den ursprungliga undervisningen redan från början var uteslutna.
De skrifter vi kallar apokryfiska hade alltså inte funnits med inom församlingen från början utan dykt upp efterhand från olika håll. Dessutom skilde sig flera av dem från de "auktoriserade" apostoliska skrifterna genom att de präglades av gnostiska tankar. De tillkom helt enkelt i en annan miljö än den urkristna - troligen i någon gnostiskt influerad grupp vars medlemmar också hade nära kontakt med den kristna församlingens undervisning. Följaktligen uppfyllde de inte de krav som den kristna församlingen ställt upp för den litteratur som skulle användas i undervisningen.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|