Svar: Först av allt: Det finns inga foton från den sista nattvarden. Målningarna av nattvarden utgör inga ”bildbevis” för någonting över huvud taget, utan de är endast olika konstnärers framställningar - utförda med konstnärens totala kreativa frihet - av hur de personligen har tänkt sig att det såg ut då Jesus intog sin sista kvällsmåltid före avrättningen. Och det enda underlag dessa konstnärer i alla tider har haft för sina verk är de skildringar av händelsen som finns i evangelierna i bibeln. Något annat material att utgå från existerar helt enkelt inte.
Alla konstnärer - såväl forntida som nutida - som målar ”nattvarden” återger alltså bibelns berättelse. Så om vi vill veta vad konstnärerna har målat, måste vi gå till evangeliernas skildring av Jesu sista kvällsmåltid innan han begav sig till Getsemane örtagård och greps för att ställas inför rätta och avrättas.
Av evangelierna framgår klart och tydligt att de som var närvarande vid nattvarden var ”de tolv”, dvs Jesu 12 lärjungar. Och vilka dessa tolv var framgår också av de lärjungaförteckningar som finns i evangelierna:
Simon (som Jesus senare gav namnet Petrus)
Andreas (bror till Petrus)
Johannes (evangelieförfattaren)
Jakob (Johannes bror)
Filippos
Bartolomaios
Matteus (tullindrivare och evangelieförfattare)
Tomas ("Tvivlaren")
Jakob
Simon Kananaios (även kallad "seloten")
Judas (även kallad Taddaios eller Lebbaios)
Judas Iskariot (som förrådde Jesus)
I bibelns skildringar - som ju, som sagt, är det enda konstnärer i alla tider (även den som målade altartavlan i Arild) har haft att utgå från - berättas att den person som satt ”vid Jesu bröst”, dvs närmast honom, var Johannes.
Eftersom Johannes var den yngste i lärjungaskaran har konstnärer i alla tider framställt honom ung, utan skägg och därmed mer eller mindre feminin jämfört med de övriga äldre, skäggiga apostlarna.
Så gör man fortfarande. Ibland. Ibland inte.
Allt vi ser på en målning är nämligen enbart ett uttryck för konstnärens fantasi. Eftersom ingen konstnär som målat nattvarden har haft något annat underlag än bibelns berättelse, är alla andra detaljer (exempelvis miljö, möblemang, klädsel, utseenden, dukning, placering vid bordet etc) än de som beskrivs i bibeln hämtade uteslutande ur konstnärernas egen fantasi och ingenting vi kan använda som belägg för hur det ”verkligen” var, vilka som ”verkligen” var med eller hur det ”verkligen” såg ut i rummet.
Oavsett vilka figurer en konstnär behagar placera in i sin bild av nattvarden eller hur han framställer dem (det har gjorts målningar med ”Star Wars”-figurer vid nattvardsbordet, dalmålningar där alla är klädda i folkdräkter, medeltida målningar där apostlarna bär medeltidskläder, afrikanska tavlor där alla är svarthyade etc etc), så säger det följaktligen absolut ingenting om de verkliga omständigheterna då händelsen i fråga ägde rum.
Det står naturligtvis var och en fritt att tro att bibelns skildring inte är sann och att praktiskt taget alla konstnärer som målat nattvarden vetat bättre hur det verkligen var vid den här kvällsmåltiden. Själv kan jag emellertid inte se något skäl att lägga större vikt vid fantasibilder målade 1400 år och mer efter en viss händelse (det må sedan vara vilken historisk händelse som helst), än vid mer eller mindre samtida skriftliga skildringar som har en direkt anknytning till de personer som var närvarande då händelsen ägde rum.
Det måste nog betraktas som ganska osannolikt att alla konstnärer i alla tider som avbildat nattvarden (Tintoretto, Ushakov, Vouet, Bassano osv) - även den som målade altartavlan i Arild liksom många nu levande konstnärer som gett sig i kast med samma motiv - skulle ha burit (och bär) på den stora hemligheten om vem som verkligen satt bredvid Jesus.
Thor-Leif Strindberg
Har du en egen fråga om Bibeln, kristendomen, kyrkan etc? Sök först i Allt om Bibelns omfattande arkiv:
Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till
bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
|