Har du en egen fråga? Sök först i Allt om Bibelns arkiv. Om du inte hittar svaret, skicka din fråga till bibelfragan@alltombibeln.se så får du svar via email.
Svar: I Gamla testamentet finns två hebreiska ord som används för att uttrycka otillbörliga förhållanden mellan man och kvinna. Det är dels zana, som betecknar promiskuitet och allmänt otuktigt handlande, dels na'ap, som står för vad vi kort och gott brukar kalla otrohet - antingen man själv lever i en etablerad relation eller den andra parten gör det. Det är det sistnämnda ordet som används i det sjätte budet (i 2 Mos 20:14).
När Jesus i Matt 5:28 säger: "Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott [na'ap, dvs vara delaktig i otrohet]", syftar han direkt på det bud som står i 2 Mos 20:14. Nya testamentet använder här det grekiska ordet moikeuo, vilket är den exakta grekiska motsvarigheten till det hebreiska ordet för äktenskapsbrott (otrohet).
Jesus hänvisar alltså till ett bibelord som helt klart handlar om otrohet, om brott mot äktenskapet (det egna eller någon annans), dvs en handling som innebär att någon av de inblandade sviker en tredje part som han eller hon lovat sin trohet. Följaktligen är det uppenbart att när Jesus utvidgar budet genom att förklara att inte bara själva handlingen, utan även lusten till handlingen, är synd, så talar han fortfarande om otrohet - dvs om lusten att begå en handling som innebär att någondera parten sviker ett trohetslöfte.
Därför är det underförstått - och ingen av Jesu åhörare torde ha kunnat missförstå honom - att när Jesus använder ordet "kvinna" (det grekiska ordet gune betyder rätt o0ch slätt kvinna, ung eller gammal, gift eller ogift), så gör han det i samma betydelse som avses i det gammaltestamentliga budord som han just citerat - dvs i den enda bemärkelse som över huvud taget kan göra att handlingen innebär att något äktenskap bryts, nämligen att hon är en "icke tillåten kvinna", en kvinna som han inte har rätt att känna begär till därför att hon redan är gift (eller därför att han själv är det).
Om däremot en ogift man ser med lust och åtrå på en ogift kvinna, så hotas ju inget äktenskap, och följaktligen kan inte den situationen vara inkluderad i Jesu "varning".
Thor-Leif Strindberg
|